Thursday 3 November 2011

child PSY..


today is the last day i handle child psy a.k.a kanak2 yang ada masalah dalaman contohnya kanak2 hyperactive, autism and learning disability.. untuk hari terakhir ini aku just ada 4 orang patients saja.. penatlah jugak walaupun 4 orang jer sebab start dari kol 830 pg sampai kol 1 tengahari tanpe berhenti.. next week insyAllah aku akan handle child physical contonhnya kanak2 yang delay untuk berjalan.. nak cerita sikit about one patient ini.. dia diagnose mild autism dan speech delay.. dalam bilik treatment budak ini bukan main hyperactive lagi sampai aku dan therapist tak boleh nak handle.. dia ada ludah kat therapist aku then kami pon bagi punishment kat dia sebab atas sikap yang tidak disenangi.. kami pon ignore her then lastly aku pandang mate dia dan tiba2 aku meluahkan perasan kat therapist 

Me : saya kesian tengok budak2 macam ini sebab mereka tak minta untuk dilahirkan begini dan mereka pun tak tahu apa yang terjadi kat diri mereka sekarang .. saya yakin kalau budak ini okay macam kanak2 normal yang lain mesti dia seorang budak yang pandai.. 
therapist : ya,true.. actually her is smart girl just because she hyperactive and she can't focus to learning new skills.

secara tiba2 budak yang hyperactive tadi boleh duduk diam dan terus baring kat atas pangkuan aku.. aku rase macam nak menangis bile tengok budak tu.. dia faham aku cube untuk pulihkan dia dan aku faham situation dia.. 

therapist : see,she know your feeling to her..

Ya ALLAH permudahkan segala uruskan ku dan uruskan patients ku.. apa yang terjadi sepanjang practikal ini banyak bagi aku pengajaran sometimes aku kesian jugak kat parents patient yang mengalami masalah ini.. mereka xpernah impikan anak mereka jadi macam ini.. tapi mereka sangat tabah hadapi semua rintangan yang diberi..

renungkan2 dan semoga dijadikan pengajaran.. SALAM..


No comments:

Post a Comment